Що отримають місцеві бюджети в наступному році?

Обсяг фінансового  ресурсу місцевих бюджетів на 2016 рік сформовано з урахуванням вимог Бюджетного та Податкового кодексів України, положень програми діяльності Кабінету Міністрів України, проекту Основних напрямів бюджетної політики, схвалених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 314-р, а також змін до законодавчих актів, пов’язаних з податковою реформою, поліпшенням умов ведення бізнесу та децентралізацією видаткових повноважень.

При визначенні обсягу ресурсу місцевих бюджетів на 2016 рік враховано:

макропоказники економічного і соціального розвитку України, схвалені постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 № 558;

зміни в оподаткуванні податком на доходи фізичних осіб (застосування єдиної ставки оподаткування – 18% (замість 15% та 20%), зниження ставки оподаткування пасивних доходів (крім дивідендів) з 20% до 18%, збільшення ставки оподаткування дивідендів з 5% до 18%, надання податкової соціальної пільги на рівні 50% однієї мінімальної заробітної плати до доходів, що не перевищують 3 мінімальних заробітних плат, тощо), податком на нерухоме майно (підвищення максимальної ставки податку від 2% до 3% від мінімальної заробітної плати, скасування пільги з податку на нерухоме майно для комерційної нерухомості та складських приміщень та ін.), єдиного податку (оптимізація кількості груп платників єдиного податку з 4 до 3, зміна ставок єдиного податку та його нові нормативи зарахування – 30% до обласних бюджетів, 45% до бюджетів органів місцевого самоврядування, у тому числі об’єднаних територіальних громад, 40% до бюджету міста Києва), та інші новації податкової реформи, що стосуються місцевих бюджетів;

підвищення розміру прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати та посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки;

зміни в ціновій політиці щодо енергоносіїв;

встановлення розміру єдиного соціального внеску на рівні 20% та скасування єдиного соціального внеску, що утримується із заробітної плати працівників, у розмірі 3,6%;

передачу видаткових повноважень з державного бюджету обласним бюджетам, бюджетам міст обласного значення та міста Києва щодо фінансування професійно-технічних навчальних закладів, інших закладів, які здійснюють підготовку робітничих кадрів (5 770,3 млн. грн.) та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації (3 987,2 млн. грн., 50% з яких фінансуватиметься за рахунок субвенції з державного бюджету);

розмежування видатків на охорону здоров’я, у зв’язку з реформуванням галузі, за видами медичної допомоги (фінансування первинної медичної допомоги з бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів та бюджетів об’єднаних територіальних громад, вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої) та екстреної – з обласних бюджетів);

здійснення заходів з оптимізації мережі закладів охорони здоров’я, штатної чисельності медичних працівників, мережі малокомплектних начальних закладів (до 25 учнів), кількості адміністративного та обслуговуючого персоналу в загальноосвітніх навчальних закладах тощо;

зміни в політиці соціального захисту населення, зокрема розширення повноважень органів місцевого самоврядування в частині надання пільг;

віднесення міст Кременець Кременецького району, Бережани Бережанського району Тернопільської області, Гадяч Гадяцького району Полтавської області до категорії міст обласного значення  згідно з постановами Верховної Ради України від 13.05.2015 №№ 397-VIII, 398-VIII, 399-VIII;

перехід з 1 січня 2016 року на прямі взаємовідносини з державним бюджетом бюджетів об’єднаних територіальних громад, перелік яких наведено в додатку №10 до проекту Закону;

норми  Закону України від 12.08.2014 № 1363-VII “Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України”;

положення постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 “Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей” та  розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р “Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження”;

зміни в адміністративно-територіальному устрої Луганської та Донецької областей відповідно до прийнятих Верховною Радою України постанов від 11.02.2015  № 177-VIII, від 20.05.2015 №№ 457-VIII, 458-VIII;

інші зміни до законодавства, що впливають на показники місцевих бюджетів та міжбюджетних трансфертів.

У цілому ресурс місцевих бюджетів на 2016 рік становить 324 242,4 млн. гривень, в тому числі за:

  • загальним фондом – 308 913,7 млн. грн.;
  • спеціальним фондом – 15 328,7 млн. гривень.

Прогнозний обсяг доходів місцевих бюджетів визначено у сумі  145 966,4 млн. грн., у тому числі за:

  • загальним фондом – 132 363,8 млн. грн.;
  • спеціальним фондом – 13 602,6 млн. гривень.

При прогнозуванні дохідної частини місцевих бюджетів було враховано:

  • статистичні показники, які використовуються при розрахунку прогнозних надходжень податків та зборів, зокрема за 2014 рік, очікувані макропоказники Мінекономрозвитку на 2015 рік та прогнозні на 2016 рік за І сценарієм, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015р. №558;
  • зміни до податкового та бюджетного законодавства;
  • фактичне виконання дохідної частини бюджету за результатами 2012 – 2014 років та 11 місяців 2015 року.

З урахуванням реверсної дотації, яка перераховується місцевими бюджетами до державного бюджету, доходи місцевих бюджетів на 2016 рік становитимуть 142 851,6 млн. грн., у тому числі сума доходів:

  • загального фонду – 129 249,0 млн. гривень.

Відповідно до статей 98–100 Бюджетного кодексу України здійснено горизонтальне вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів.

За його результатами на 2016 рік визначено обсяг базової дотації у сумі 4 840,3 млн. грн. та реверсної 3 114,9 млн. гривень.

При розрахунку обсягу дотацій (базової/реверсної) враховано:

  • наявне населення 40 041,3 тис. осіб;
  • надходження 10% податку на прибуток приватного сектору економіки – 2 115,8 млн. грн.;
  • надходження податку на доходи фізичних осіб до обласних бюджетів – 7 265,7 млн. грн.;
  • надходження податку на доходи фізичних осіб до бюджетів міст обласного значення, районів та об’єднаних територіальних громад – 53 979,5 млн. грн.

Для обрахунку обсягів базової та реверсної дотації на 2016 рік використовувались офіційні дані звітності Державної служби статистики України щодо наявного населення станом на 01.01.2015 та Державної казначейської служби України – про фактичні надходження податку на доходи фізичних осіб, податку на прибуток приватного сектору економіки за 2014 рік.

При цьому, обсяг надходжень податків приведено у відповідність із новими нормативами зарахування.

З урахуванням зазначеного, середній рівень надходжень на 1 жителя, який враховується при горизонтальному вирівнюванні, становить з:

  • податку на доходи фізичних осіб міст і районів – 808,7 грн.;
  • податку на прибуток приватних підприємств – 56,4 грн.
  • податку на доходи фізичних осіб обласних бюджетів – 200,5 грн.;

Тобто, базову дотацію отримують:

  • бюджети міст обласного значення, районні бюджети та бюджети об’єднаних територіальних громад, у яких находження податку на доходи фізичних осіб на 1 жителя нижче 727,8 грн.,
  • обласні бюджети, у яких находження на 1 жителя з:
    • податку на доходи фізичних осібнижче 180,4 грн.;
    • податку на прибуток приватних підприємствнижче 50,8 грн.

         Базову дотацію з державного бюджету у 2016 році отримають 18 обласних бюджетів, 53 бюджети міст обласного значення, 386 районних бюджетів та 125 бюджетів об’єднаних територіальних громад.

Реверсна дотація передбачається, коли надходження на 1 жителя становлять:

  • для бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів і бюджетів об’єднаних територіальних громадвище 889,6 грн.
  • для обласних бюджетів з
  • податку на доходи фізичних осібвище 220,5 грн.
  • податку на прибуток підприємств – вище 62,1 грн.

         У 2016 році реверсну дотацію будуть перераховувати до державного бюджету 6 обласних бюджетів, 63 бюджети міст обласного значення, 35 районних бюджетів та 23 бюджети об’єднаних територіальних громад.

Водночас проектом Державного бюджету України на 2016 рік передбачено, що для місцевих бюджетів Донецької  та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, при горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності місцевих бюджетів базова дотація на 2016 рік визначається в обсязі, затвердженому для таких бюджетів на 2015 рік – 96,1 млн. гривень. При цьому, зазначений обсяг базової дотації затверджується у складі базової дотації як резерв коштів для надання місцевим бюджетам після повернення територій під контроль державної влади.

У цілому обсяг міжбюджетних трансфертів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, передбачено у сумі 181 390,8 млн. грн., у тому числі за:

  • загальним фондом – 179 664,7 млн. грн.;
  • спеціальним фондом – 1726,1 млн. гривень.

За загальним фондом передбачені такі трансферти:

І. Дотації 6 932,7 млн. грн.,  у тому числі:

  • базова дотація 4 840,3 млн. грн.,
  • стабілізаційна дотація 2 000,0 млн. грн.;
  • додаткові – 92,4 млн. грн., з них:
  • міському бюджету міста Славутича на забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста – 10,0 млн. грн.;
  • на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності – 82,4 млн. гривень.

ІІ. Субвенції 172 732,0 млн. грн.,  у тому числі:

  • на здійснення державних програм соціального захисту населення 81 548,8 млн. гривень, з яких на:
  • виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу – 45 343,6 млн. гривень. Під час розрахунку враховано зменшення на 1 507,9 млн. грн., у зв’язку із внесенням пропозицій до змін законодавства та верифікацією кінцевих одержувачів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям.;
  • надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот – 35 000,0 млн. гривень. При цьому, враховано зменшення на 8 000 млн. грн. очікуваних нарахувань пільг та житлових субсидій населенню у зв’язку із проведенням подальшого реформування системи надання державної соціальної підтримки виключно на адресних та соціально справедливих засадах, з урахуванням складу сімей та рівня їх доходів.;
  • надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу – 1 205,2 млн. гривень. Обсяг цієї субвенції збільшено на 248,5 млн. грн. у зв’язку із зростанням у поточному році у 1,5 рази чисельності одержувачів субсидій та у 1,3 рази середнього розміру субсидії проти аналогічних показників минулого року, врахованих розрахунку показників проекту Державного бюджету України на 2016 рік.

При цьому, субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян не передбачено,  у зв’язку із внесенням змін до законодавства щодо надання пільг з послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг та пільгового проїзду громадським транспортом за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.;

  • освітня 44 128,4 млн. грн., при розрахунку якої враховано:
  • видатки на підвищення соціальних стандартів;
  • зменшення розміру єдиного соціального внеску;
  • посилення адресності у наданні послуг навчальними закладами;
  • здійснення заходів з оптимізації мережі, раціональної концентрації та ефективного використання матеріальних, фінансових, кадрових ресурсів регіону.

В обсязі освітньої субвенції також враховано:

  • резерв коштів (1% загального обсягу субвенції) 387,1 млн. грн.;
  • резерв коштів для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей – 1 622,9 млн. грн.;
  • на підготовку кадрів у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації – 1 993,6 млн. грн., в обсязі якої враховано:
  • резерв коштів (1% загального обсягу субвенції)19,9 млн. грн.;
  • медична 43 690,5 млн. грн., при розрахунку якої враховано:
  • видатки на підвищення соціальних стандартів;
  • зменшення розміру єдиного соціального внеску;
  • передачу коштів з бюджетної програми КПКВК 2301400 “Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру” для виплати щомісячної державної допомоги ВІЛ-інфікованим дітям та на закупівлю витратних матеріалів і послуг для лікування хворих методом гемодіалізу у сумі 418,4 млн. грн.;
  • прийняту на засіданні Уряду 25.11.2015 постанову Кабінету Міністрів України “Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тисяч населення”, відповідно до якої створюється нормативна база для оптимізації вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги, що сприятиме створенню умов для забезпечення доступної та якісної медичної допомоги, оптимізації ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів;

В обсязі медичної субвенції також враховано:

  • цільові видатки – 2 096,7 млн. грн. для:
  • лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет – 638,9 млн. грн. (на рівні 2015 року);
  • забезпечення додаткових виплат медичним працівникам системи екстреної медичної допомоги відповідно до Закону України «Про екстрену медичну допомогу» – 396,7 млн. грн.;
  • лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу – 1 042,7 млн. грн.;
  • виплати щомісячної державної допомоги ВІЛ-інфікованим дітям і дітям, які страждають на хворобу, зумовлену ВІЛ, та здійснення банківських послуг, пов’язаних з виплатою цієї допомоги – 18,4 млн. грн.
  • резерв коштів (1% загального обсягу субвенції) – 436,9 млн. грн.;
  • резерв коштів для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей – 856,5 млн. гривень.
  • на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом “гроші ходять за дитиною” – 769,3 млн. грн., у тому числі 63,4 млн. грн. як резерв коштів для непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей;
  • на придбання витратних матеріалів для закладів охорони здоров’я та лікарських засобів для інгаляційної анестезії19,0 млн.грн.;
  • на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги138,0 млн. грн.;
  • на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження – 115,9 млн. грн.;
  • на виконання заходів щодо радіаційного та соціального захисту населення міста Жовті Води – 8,5 млн. грн.;
  • на будівництво (придбання) житла для сімей загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, а також для інвалідів I–II груп з числа військовослужбовців, які брали участь у зазначеній операції, та потребують поліпшення житлових умов – 300,0 млн. грн.;
  • на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів – 20,0 млн. гривень.

За спеціальним фондом державного бюджету місцевим бюджетам передбачено субвенції на:

  • формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад1 000,0 млн. грн.;
  • завершення будівництва метрополітену у м. Дніпропетровську546,4 млн. грн.;
  • реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту “Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей” – 179,7 млн. гривень.

Для надання державної підтримки соціально-економічного розвитку регіонів передбачено 4 650,0 млн. грн. за бюджетною програмою “Державний фонд регіонального розвитку”.

Також державну фінансову підтримку отримають новоутворені об’єднані територіальні громади за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету.

 strong






Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *