Все про нову мінімальну зарплату

Під час останнього пленарного засідання Верховної Ради України міністр соціальної політики України Андрій Рева зупинився на основних підходах формування нового розміру мінімальної заробітної плати.

Виступ міністра наводимо в повному обсязі:

“Шановна пані Голово, шановні народні депутати! Колись, ще в радянські часи, в засобах масової інформації існувала популярна рублика “Повертаючись до надрукованого”. Згадуючи таку практику, хочу скористатися можливістю виступу з цієї трибуни не для того, щоб з ностальгією згадувати старі часи, а для того, щоб розвіяти нагромадження брехні та інсинуацій, якими заповнено наш медіапростір останнім часом. Мова піде про ініціативу уряду щодо підвищення з 1 січня 2017 року розміру мінімальної заробітної плати в Україні до 3200 гривень на місяць, яка була озвучена Прем’єр-міністром України Гройсманом Володимиром Борисовичем.

Насамперед хотів би подякувати народним депутатам, які підтримали прийняття 6 грудня Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України, якими створено умови для підвищення у 2017 році державної соціальної гарантії, мінімальної заробітної плати на рівні 3200 гривень. Цим рішенням парламент продемонстрував розуміння потреб працюючого населення та важливості підвищення рівня його доходів. Проте лунають окремі заяви про передчасність такого рішення з огляду на економічні можливості. Але для такої ініціативи підстав було більше ніж достатньо. Якщо в січні 2014 року співвідношення мінімальної заробітної плати і розміру фактичного, я підкреслюю, фактичного прожиткового мінімуму в Україні складало 88,5 відсотків, то в грудні 2016 року воно не досягає і 50 відсотків.

Тобто на сьогодні людина, яка відпрацювала повний робочий місяць, отримуючи мінімальну заробітну плату, не має можливості забезпечити навіть свої мінімальні потреби на прожиття.

При цьому, якщо індекс споживчих цін за 3 роки зріс на 200 відсотків або втричі, то розмір мінімальної заробітної плати лише на 31 відсоток, що також переконливо свідчить про необхідність відновлення купівельної спроможності мінімальної заробітної плати. Як показують розрахунки, щоб відновити рівень 2014 року, це мінімальна зарплата повинна складати 2 тисячі 442 гривні, не кажучи вже про її підвищення.

Наявність економічних можливостей здійснення на даному етапі відновлення демонструє вкрай низьке співвідношення середньої зарплати і мінімального її розміру, яке в жовтні становило лише 27 відсотків в Україні, а за рекомендаціями Міжнародної організації праці має становити не менше 50 відсотків, а в країнах ЄС – 60 відсотків. Динаміка цих показників свідчить, що середня зарплата в Україні протягом січня 2014 – жовтня 2016 років зросла на 69 відсотків, а мінімальна зарплата тільки на 19.

Здавалося б, а про що тут можна взагалі сперечатися, адже за рівнем заробітної плати Україна посідає ганебне останнє місце в Європі, куди ми всі так прагнемо. А серед країн колишнього СРСР ми випереджаємо лише Таджикистан поки що. Але, як казав класик, якби геометричні аксіоми зачіпали інтереси людей, то їх би теж спростовували. А коли мова йде про ключову гарантію в оплаті праці мільйонів українців, кількість бажаючих спростувати очевидні речі просто зашкалює. Хочу вказати на об’єктивні факти для спростування подібних міфів.

По-перше. Лунають необґрунтовані звинувачення щодо проблеми зрівнялівки в оплаті праці кваліфікованих та некваліфікованих працівників бюджетних установ після підвищення мінімальної зарплати до 3 тисяч 200 гривень. Урядом було озвучено, що при зростанні мінімальної заробітної плати одночасно пропонується підвищити розмір посадового окладу працівника першого тарифного розряду єдиної тарифної сітки до 1600 гривень, тобто до розміру затвердженого прожитковим мінімумом для працездатних осіб. Тобто посадовий оклад працівника першого тарифного розряду єдиної тарифної сітки, порівняно з сьогоднішнім днем, з січня, з 1 січня 2016 року, зросте на 44 відсотки, і таким чином буде ліквідовано розрив в сумі 265 гривень, який існує між цим показником та затвердженим прожитковим мінімум. До речі, це вперше за 20 років після прийняття Закону про оплату праці в Україні.

Все життя профспілки боролися за те, щоби перший тарифний розряд дорівнював мінімальній заробітній платі, яка в той час дорівнювала прожитковому мінімуму і жодного разу цього не було зроблено. І тільки зараз завдяки вашому рішенню це стає можливим з 1 січня 2017 року. Відповідно зростуть посадові оклади працівників бюджетної сфери, у середньому зростання складатиме 50 відсотків. І ви можете побачити на слайдах, що посадові оклади працівників бюджетної сфери диференційовані, а отже рівень оплати праці і працівників буде різним в залежності від рівня кваліфікації та складності робіт. Для підвищення заробітних плат працівникам бюджетної сфери в проекті Державного бюджету України на 2017 рік, який ви будете розглядати найближчим часом, передбачені, увага, додаткові кошти, порівняно з 2016 роком, в сумі 40 мільярдів гривень, в тому числі для нарахування надбавок і стимулюючих виплат.

І таким чином, середня заробітна плата дільничного лікаря терапевта вищої категорії віднесено до тринадцятого розряду єдиної тарифної сітки становитиме 4 тисячі 940 гривень, фельдшера вищої категорії близько 3 тисяч 960 гривень, оскільки його посада віднесена до десятого тарифного розряду.

По вчителях. Рівень зростання їх оплати праці буде додатково враховувати підвищення з 1 січня наступного року на два тарифні розряди єдиної тарифної сітки. Тобто мова йде не просто про підвищення зарплати, а про перенесення посадових окладів цих людей на два тарифних розряди вище. Отже, заробітна плата вчителя вищої категорії, який буде віднесено до 14 розряду, з 1 січня 2014 року становитиме близько 5 тисяч 266 гривень, а вчителя без категорії 3 тисячі 960 гривень.

Друга, так би мовити, страшилка, яку висловлюють недоброзичливість цього рішення, те, що зростання мінімальної зарплати зумовить високий рівень інфляції. Вчора, до речі, Національний банк України виступив із заявою, що за їхніми розрахунками, в разі реалізації цього рішення, інфляція може зрости на один пункт, на один пункт, шановні. Навіть Національний банк визнав, що це рішення суттєво не впливає на розмір інфляції в Україні. Стверджуємо, що в даних умовах таке підвищення заробітної плати не викличе зростання цін на споживчі товари та послуги. Левова частина ресурсу це зменшення тіньових не офіційних заробітних плат.

Ми всі знаємо, що велика частина зарплат виплачується в конвертах, з якої не сплачуються страхові внески. Близько 50 відсотків працівників отримують заробітну плату до 3 тисяч гривень на папері, що не обґрунтовано структурою зайнятості економіки. Назву ще одну цифру, 47 тисяч керівників підприємств мають заробітну плату 1 тисяча 450 гривень, керівників, а відповідно головних бухгалтерів і ви можете не сумніватися, що всі працівники, які в них працюють, не мають заробітної плати офіційної вище 1 тисяча 450 гривень.

Також не погоджуємось із ствердженням, що рішення про підвищення заробітних плат змусить підприємства переводити своїх працівників на скорочений робочий тиждень. Державою створені достатні умови для роботодавців, які мають змогу підвищувати заробітну плату для працівників. Завдяки вашому рішенню, шановні колеги, податкове навантаження на Фонд оплати праці в минулому році було зменшено, зокрема, по ЄСВ з 38 до 22 відсотків. Мова йде про додатковий ресурс, який передали підприємцям, 65 мільярдів гривень. Тобто гроші для всього цього абсолютно є. В тому числі… таким чином, ми хочемо підійти системно до вирішення проблеми забезпечення трудових прав громадян та їх прав на соціальний захист.

Зменшити частку неоформленої зайнятості, яка є поширеною і не відповідає європейським стандартам у сфері праці. Що для цього треба зробити дуже важливе? Мало прийняти рішення, потрібно, щоб воно було виконано, його потрібно проконтролювати. І ми вважаємо, що необхідно вдосконалити державний контроль за дотриманням законодавства про працю. Прийнятим законом надаються повноваження зі здійснення контролю у сфері зайнятості та оплати праці виконавчим органам рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад. Це там, де тіньова зайнятість найвища.

Міський голова, міська рада, виконком прекрасно знають всіх керівників будівельних організацій, яким вони виділяють землю. Якщо у них на виробництві, на будівництві працюють неоформлені люди, то їм набагато легше знайти власників і заставити їх платити податки. Тим більше, що 60 відсотків ПДФО йде саме в місцевий бюджет. Отже, яка казав класик, спасіння потопаючих повинно стати справою рук, в тому числі і самих потопаючих. Що отримає держава від цього? При збільшенні кількості тих, хто буде працювати легально, зростуть внески, єдиного соціального внеску в Пенсійний фонд, а, значить, зменшиться його дефіцит, і це поліпшить ситуацію для наших пенсіонерів.

Крім цього, шановні депутати, хочу зазначити, що в законі схваленому 6 грудня, відновлено, це дуже важливо, перерахунок страхових виплат потерпілим на виробництві. Два роки ці люди, шахтарі, металурги, які втратили здоров’я на виробництві вимагали, щоб ми поновили ці виплати. Завдяки вашому рішенню 6 грудня ці виплати було поновлено. З 1 березня 2017 року буде поновлено такий перерахунок для 220 тисяч потерпілих на виробництві.

Крім цього, з 1 січня 2017 року буде підвищено розміри виплати для найбільш вразливої категорії потерпілих на виробництві, тих, що отримують невеликі страхові виплати, оскільки розраховані виходячи з заробітку розмір якого становить менше мінімальної заробітної плати в перерахунку на 100 відсотків втрати працездатності. Таким чином, вони отримують додатково від 100 до 400 гривень відповідно. А це не багато, не мало – 65 тисяч потерпілих.

Шановні народні депутати! Схвалення цих змін дає можливість встановити у Державному бюджеті на наступний рік основну соціальну гарантію у сфері праці на рівні 3200 гривень, що реально вплине на ситуацію з бідністю у країні, захистить працюючих громадян з низькими доходами і дасть змогу проводити інші важливі соціальні реформи.

Хочу зазначити, що ми продовжимо працювати над тим, щоб підвищити рівень життя наших громадян, зокрема, рівень пенсійного забезпечення, встановити справедливість при нарахуванні пенсій залежно від страхового стажу та сплачених внесків, осучаснити пенсії, проведені у попередні роки. Проведена реформа у сфері оплати праці прискорить ці зміни та створить реальну можливість для подолання дефіциту Пенсійного фонду України.”






Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *